Problemy w uczeniu się i trudności szkolne
Istnieje wiele zaburzeń, które prowadzą do trudności w nauce czytania, pisania i liczenia. Najczęstsze z nich to dysleksja, dysgrafia i dyskalkulia.
Zazwyczaj nie mają one związku z warunkami środowiska lub poziomem intelektu. Ogólnie rzecz biorąc, dziecko jest zdolne do nauki i w innych dziedzinach może osiągać sukcesy. Przyczyną tych problemów może być nieprawidłowe funkcjonowanie sieci neuronów lub pewnych obszarów mózgu.
Dzięki kontrastom dźwiękowym, które naturalnie zaskakują mózg, metoda Tomatisa® pozwala wypracować mechanizmy wykrywania i analizy zmian. Ułatwia to przyswajanie nowych informacji i pozwala uczniom doskonalić zarówno ogólne, jak i szkolne kompetencje.
Zaburzenia głosu i mowy
Dokładność, z jaką odbieramy i analizujemy dźwięki, warunkuje naszą zdolność do ich powtarzania. Odbierane sygnały dźwiękowe są analizowane przez mózg, który następnie wydaje polecenie odpowiedniego dostosowania wydawanych przez nas dźwięków. Oznacza to, że pomiędzy uchem, mózgiem i głosem odbywa się ciągła wymiana informacji. Na tym właśnie polega naturalne słuchowo-głosowe sprzężenie zwrotne.
W przypadku zaburzeń słuchowej uwagi cierpi rytm, barwa lub natężenie głosu. Potencjalne konsekwencje takiej sytuacji to: brak chęci do komunikacji z innymi, brak płynności wypowiedzi, brak precyzji w artykulacji.
Praca nad słuchowo-głosowym sprzężeniem zwrotnym przez przewodność kostną i powietrzną w metodzie Tomatis® skierowana jest na przywrócenie prawidłowego funkcjonowania połączenia między uchem, mózgiem i głosem.
Z tego samego powodu terapia Tomatisa® może być również pomocna dla dzieci z zaburzeniami mowy, ponieważ mowa to złożona sekwencja artykułowanych dźwięków wypowiadanych w pewnym szczególnym rytmie, a umiejętność mówienia zależy od zdolności do świadomego posługiwania się dźwiękami.
Zaburzenia koncentracji i uwagi
Metoda Tomatisa® opiera się na zasadzie kontrastów dźwiękowych, które mają nieustannie zaskakiwać mózg. Kiedy nie wiemy, czego spodziewać się w następnej chwili, koncentrujemy się z zainteresowaniem i zwiększoną uwagą na nadchodzących informacjach. Celem kontrastów dźwiękowych jest rozwijanie umiejętności automatycznego wykrywania zmian, co stanowi podstawę mechanizmów uwagi.
Dysfunkcje związane z dużą i małą motoryką
Ucho to nie tylko narząd zmysłu odbierający dźwięki. Jest także narządem ruchu. W uchu wewnętrznym znajduje się przedsionek, który przekazuje mózgowi informacje nawet o najmniejszym ruchu ciała i otrzymuje od niego odpowiednie instrukcje. Przedsionek jest bardzo ważny dla motoryki i koordynacji.
Problemy z przedsionkiem mogą objawiać się trudnościami w utrzymaniu równowagi lub pionowej pozycji ciała, zaburzeniami poczucia rytmu, nieprawidłową orientacją w przestrzeni, a także zawrotami głowy, mdłościami itp.
Przekazując niskie i rytmiczne dźwięki, metoda Tomatisa® bezpośrednio oddziałuje na przedsionek i pozytywnie wpływa na motorykę, regulację napięcia mięśniowego i utrzymanie postawy pionowej. Ponadto oddziałuje w naturalny sposób na lateralizację słuchową, przyczyniając się do lepszej koordynacji ruchowej prawej i lewej strony.
Zaburzenia emocjonalne, stres
Mózg ma naturalną zdolność do tworzenia obron przed agresywnymi bodźcami zewnętrznymi, a także do zamknięcia się w sobie po silnych wstrząsach emocjonalnych. Ta reakcja obronna działa jak filtr, blokując częściowo lub całkowicie percepcję sensoryczną. Dzięki oddziaływaniu na układ limbiczny i korę przedczołową Metoda Tomatisa® przyczynia się do regulacji zakłóceń emocjonalnych, a obfitość wysokich harmonik ma relaksujący efekt na całe ciało i pomaga w walce ze stanami stresu.
Trudności w nauce języków obcych
Wszystkie języki świata charakteryzuje wielka różnorodność dźwięków. Jednakże każdy język używa tylko ograniczonej ich liczby.
W procesie rozwoju dziecko uczy się wyodrębniać dźwięki odpowiadające jego językowemu środowisku i eliminować te, których nie ma w fonetycznych strukturach otoczenia. Może to stanowić przeszkodę w nauce języka obcego, który nie zawiera elementów dźwiękowych przyswojonych we wczesnym dzieciństwie.
Nowoczesne urządzenie TalksUp®, stosowane w metodzie Tomatis®, pozwala uczniowi efektywnie dostosować się do nowych rytmów i dźwięków oraz przejść od zwykłej percepcji słuchowej do wymaganej przez język, którego się uczy.