Pomoc oparta na neuropodejściu
Kształtowanie umiejętności dziecka
Mózg to niesamowity organ, który odpowiada za wszystkie procesy psychiczne: myślenie, pamięć, uwagę, mowę i emocje. Ale co zrobić, gdy mózg nie funkcjonuje tak, jak powinien? Co zrobić, jeśli dziecko ma problemy z rozwojem, zachowaniem, jeśli ma trudności w nauce? Czy istnieje sposób, aby pomóc mu przywrócić lub wykształcić normalne funkcje umysłowe?
Oczywiście istnieje wiele opcji pomocy. Używamy tych, których skuteczność została udowodniona naukowo i w praktyce.
Jak wiadomo, proces rozwoju mózgu ma swoją kolejność, istnieje szereg ściśle określonych etapów. Są one obrazowo przedstawione na piramidzie uczenia się dziecka, opracowanej przez ergoterapeutów Mary Sue Williams i Sherry Shellenberger. Piramida ilustruje podstawowe umiejętności dzieci i ich hierarchię.
Piramida uczenia się
![Пирамида обучения Вильямса Пирамида обучения Вильямса](/web/image/2702-0996a662/Metoda_Neuropodej%C5%9Bcie.jpg)
Rozwój percepcyjno-motoryczny
- Umiejętności słuchowo- jęnzykowe
- Percepcja wzrokowo- przestrzenna
- Funkcje uwagowe
- Koordynacja oko-ręka
- Umiejętność dostosowania postawy
- Koordynacja wzrokowo- ruchowa
Funkcje poznawcze
- Aktywności dnia codziennego
- Zachowanie, samokontrola
- Umiejętności szkolne (czytanie, pisanie, umiejętności matematyczne, inteligencja)
Zmysły
- Dotyk
- Układ przedsionkowy
- Propriocepcja
- Węch
- Smak
- Wzrok
- Słuch
Rozwój sensoryczno-motoryczny
- Świadomość 2 stron ciała
- Równowaga
- Zdolność selekcji bodzców
- Schemat ciała
- Integracja odruchów
- Planowanie motoryczne
![Piramida uczenia się Williamsa Piramida uczenia się Williamsa](/web/image/2741-66dcda84/Metoda_Neuropodej%C5%9Bcie_PL.webp)
Rozwój percepcyjno-motoryczny
- Umiejętności słuchowo- jęnzykowe
- Percepcja wzrokowo- przestrzenna
- Funkcje uwagowe
- Koordynacja oko-ręka
- Umiejętność dostosowania postawy
- Koordynacja wzrokowo- ruchowa
Funkcje poznawcze
- Aktywności dnia codziennego
- Zachowanie, samokontrola
- Umiejętności szkolne (czytanie, pisanie, umiejętności matematyczne, inteligencja)
Zmysły
- Dotyk
- Układ przedsionkowy
- Propriocepcja
- Węch
- Smak
- Wzrok
- Słuch
Rozwój sensoryczno-motoryczny
- Świadomość 2 stron ciała
- Równowaga
- Zdolność selekcji bodzców
- Schemat ciała
- Integracja odruchów
- Planowanie motoryczne
Proces poruszania się po piramidzie odbywa się od dołu do góry. Oznacza to, że rozwój niemowląt i dzieci rozpoczyna się od umiejętności fizycznych i sensorycznych, które muszą opanować, aby stopniowo przejść do umiejętności wyższego poziomu, takich jak mowa, inteligencja, uwaga i samoregulacja. Nie zapewniając rozwoju dziecka na niższych poziomach, niemożliwe jest wykształcenie umiejętności znajdującej się na wyższych poziomach piramidy.
Aby pomóc dziecku dotrzeć na szczyt piramidy, zwracamy szczególną uwagę na metody i terapie łączące w sobie następujące składniki:
Wprowadzamy elementy integracji sensorycznej
Dużo się ruszamy i trenujemy motorykę
Preferujemy terapię opartą na zabawie
Integracja sensoryczna to podstawa skutecznego uczenia się
Jeśli przyjrzymy się zabawom małych dzieci, to dostrzeżemy, że tak naprawdę wykonują ciężką pracę, stymulując swój układ nerwowy – biegają, wspina się, skaczą, huśtają się, toczą się, wiszą do góry nogami, dotykają różnych przedmiotów. Te działania mogą wydawać się prostymi i trywialnymi, ale dzięki nim dzieci uczą się prawidłowo integrować informacje pochodzące z różnych narządów zmysłów, co pozwala im wykonywać celowe, coraz bardziej złożone działania.
Prawidłowa integracja sensoryczna jest podstawą rozwoju wyższych funkcji poznawczych. Wymaganie umiejętności akademickich od dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej jest tak samo nielogiczne, jak budowanie dachu domu bez fundamentu.
Ruch to życie, a życie to ruch
Zauważono, że dzieci o silnej, rozwiniętej motoryce lepiej przyswajają wiedzę, mogą zapamiętywać większe ilości informacji, łatwiej skupiają się na rozwiązywaniu problemów. I rzeczywiście tak jest, ponieważ ciało i umysł rozwijają się razem i wzajemnie na siebie wpływają. Pracując z ciałem i motoryką poprzez specjalnie dobrany zestaw ćwiczeń ruchowych, możemy aktywować mózg i zwiększyć jego wydajność.
Nasza praktyka i doświadczenie pokazują, że ruch jest doskonałym narzędziem wpływającym na psychomotoryczny rozwój dziecka i umożliwia korygowanie istniejących zaburzeń rozwojowych.
Nauka przez zabawę
Najbardziej dostosowaną formą zajęć z dziećmi jest zabawa. Zabawa jest główną aktywnością, począwszy od narodzin, kiedy pojawiają się jej podstawy, aż do wczesnego wieku szkolnego. Działania w formie zabawy zwiększają skuteczność procesu terapeutycznego, a dzieci czerpią ogromną przyjemność z zajęć.
Podejście oparte na zabawie pomaga rozwijać u dzieci umiejętności rozwiązywania problemów, myślenia przyczynowo-skutkowego i orientacji przestrzennej. Jeżeli dodatkowo w zabawę angażują się inne osoby, rozwija się umiejętność prowadzenia rozmów, akceptacji punktu widzenia innych osób, rozwiązywania konfliktów i zarządzania własnymi emocjami.
Zapisz swoje dziecko na zajęcia z nami!
Tworzymy komfortowe środowisko do nauki i poznawania