Yandex.Metrika

Stymulacja móżdżku w Krakowie

Czym jest móżdżek i za co odpowiada?


Bardzo często rodzice mają wrażenie, że niezdarność, zaburzenia równowagi i koordynacji ruchów to raczej cechy dziecka, a nie problemy neurologiczne, ale te "cechy" są oznakami zaburzeń funkcjonowania pnia mózgu i móżdżka.


Często diagnozuje się je u dzieci z opóźnieniem w rozwoju mowy, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zaburzeniami zachowania i uwagi. Takie dzieci są bardzo impulsywne, mają trudności z koncentracją oraz cechuje je niezręczność podczas wykonywania czynności fizycznych.


Móżdżek to najszybciej działający mechanizm w mózgu, ponieważ zawiera 50% wszystkich neuronów. Dlatego tak szybko przetwarza wszelkie informacje pochodzące z innych części mózgu i wyznacza tempo pracy mózgu ogólnie.


Często móżdżek jest postrzegany jako struktura, która zapewnia równowagę i koordynację ciała, kontroluje ruchy dobrowolne i odruchowe, reguluje napięcie mięśniowe. Na przykład, otrzymując informacje o planowanym ruchu, móżdżek przygotowuje napięcie mięśni do wykonania tego ruchu, regulując prędkość, siłę, rytm i precyzję mięśni. W ten sposób zapewniane są wszystkie ruchy człowieka: aparatu artykulacyjnego podczas mówienia, oczu podczas czytania tekstu, palców podczas pisania itp.


Jednak w ciągu ostatnich dekad odkryto najważniejszą rolę móżdżka nie tylko w zapewnianiu ruchu, ale także w realizacji działalności psychicznej człowieka, w regulacji zachowania, emocji i uwagi, a także w rozwoju umiejętności intelektualnych. Niesprawne działanie móżdżka może negatywnie wpłynąć na różne sfery życia człowieka.

Zajęcia ze stymulacji móżdżku w Centrum Rozwoju Wzlot w Krakowie

Dlaczego warto stymulować móżdżek?


Aby nasze ciało było silne, piękne i wytrzymałe, wykonujemy ćwiczenia gimnastyczne. Aby zapewnić naszemu mózgowi dobry tonus, również powinniśmy wykonywać gimnastykę. Umiejętności poznawcze i myślenia można poprawić poprzez wielokrotne i dobrze zorganizowane wykonywanie ćwiczeń równowagi.

Udowodniono, że ćwiczenia równowagi mogą znacząco wpłynąć na procesy planowania i wykonywania ruchów motorycznych, zwiększyć szybkość przetwarzania informacji, a także poprawić umiejętności mowy, pamięć, uwagę i koncentrację.

Stymulacja móżdżku rozwija równowagę, motorykę dużą i małą, pozwala ukształtować schemat ciała. Umiejętność kontrolowania swojej pozycji w przestrzeni jest podstawą do opanowania wszystkich rodzajów aktywności poznawczej.

Jak powstała metoda stymulacji móżdżku?


Program stymulacji móżdżku i sprzęt Balametrics zostały stworzone w USA w latach 60-tych przez doktora Franka Bilgou.


W tamtym czasie Bilgou pracował jako nauczyciel w szkole i zauważył, że dzieci, które podczas przerw trenują swoją równowagę i koordynację wzrokowo-motoryczną w grach, osiągają większe sukcesy w nauce.


Zauważony fakt skłonił pedagoga do opracowania systemu rozwoju móżdżku jako środka poprawiającego wyniki szkolne dzieci. Nauczyciel stworzył specjalne urządzenie - deskę do balansowania i wymyślił całą serię ćwiczeń na niej, pozwalających dzieciom rozwijać ich funkcje poznawcze.


W swojej pracy Frank Bilgou podkreślał znaczenie indywidualnego podejścia do każdego dziecka i skupiał uwagę na jego mocnych stronach i zainteresowaniach.

O tym, czym jest stymulacja móżdżku w koncepcji Bilgou, stało się znane nie tylko w USA, ale także w innych krajach. Obecnie metoda stymulacji móżdżku jest szeroko uznawana wśród dziecięcych neurologów, neuropsychologów i logopedów.

Dziewczyna trzyma w rękach równoważnię podczas zajęć stymulacji móżdżku w Centrum Rozwoju Wzlot w Krakowie
Dziewczyna wykonuje na równoważni ćwiczenie stymulujące móżdżek. Development Center Wzlot, Kraków.

Jak przebiegają zajęcia stymulacji móżdżku?


Podstawą programu stymulacji móżdżku jest system ćwiczeń na desce balansowej. Jest ona umieszczona na dwóch półokrągłych podporach, które mogą zmieniać kąt nachylenia od 0° do 50°. W zależności od kąta nachylenia zmienia się poziom trudności ćwiczeń.

Stojąc na desce balansowej, dziecko wykonuje zadania instruktora, jednocześnie utrzymując równowagę. Dla każdego dziecka opracowywany jest indywidualny zestaw ćwiczeń, przypominający fascynującą i interesującą zabawę. Wszystkie ćwiczenia są wykonywane z wykorzystaniem dodatkowego sprzętu (piłek, woreczków sensorycznych, paska z kolorowym zonowaniem, tarczy z celami).

Na początku programu ćwiczenia są dość proste. Dziecko musi na przykład złapać piłkę, przekazać woreczek z jednej dłoni do drugiej, trafić piłką w cel, odbić piłkę paskiem z kolorowym zonowaniem. Zajęcia uzupełniane są ćwiczeniami na trampolinie, fitballu, ławce gimnastycznej.

Podczas zajęć instruktor stopniowo komplikuje treningi i uzupełnia proces o zadania logopedyczne (prosi o wymienienie słów na określoną literę) lub intelektualne (prosi o odliczanie od dwudziestu w dół, wymieniając tylko liczby parzyste). Dzięki temu, że angażowane są niemal wszystkie receptory, mózg „włącza się"!

Dla kogo są przydatne zajęcia stymulacji móżdżku?

Wskazaniami do przeprowadzenia zajęć stymulacji móżdżku są:


  • Zaburzenia koordynacji ruchów
  • Nieporadność motoryczna, niezdarność
  • Zaburzenia pracy aparatu przedsionkowego
  • Zaburzenia napięcia mięśniowego
  • Zaburzenia postawy
  • Zaburzenia uwagi, nadpobudliwość
  • Problemy z nauką, pamięcią
  • Niewyraźny charakter pisma
  • Zaburzenia mowy i artykulacji
  • Problemy z zachowaniem i samoregulacją
  • Zajęcia są przydatne również dla zdrowych dzieci, sportowców

Stymulacja móżdżku znacznie zwiększa efektywność zajęć z psychologiem, logopedą. Dlatego zaleca się realizację programu w połączeniu z innymi terapiami.

Wyniki zajęć z wykorzystaniem zestawu do balansowania: 

  • Doskonalenie interakcji międzypółkulowej
  • Integracja systemów sensorycznych (wzrokowego, słuchowego, dotykowego, proprioceptywnego, równowagi)
  • Poprawa koordynacji, zwinności ruchowej, motoryki małej i dużej
  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo-motorycznej
  • Poprawa orientacji w czasie i przestrzeni
  • Rozwój uwagi i koncentracji
  • Poprawa samoregulacji i kontroli
  • Poprawa pracy aparatu artykulacyjnego
  • Rozwój mowy pisanej, umiejętności grafomotorycznych
  • Optymalizacja umiejętności czytania
  • Podniesienie ogólnego poziomu intelektualnego
  • Zmiany osobowościowe (podniesienie samooceny, pewności siebie)

Aby zajęcia były skuteczne, zaleca się ich regularność 3-4 razy w tygodniu. Zajęcia stymulacji móżdżku przeprowadzamy z dziećmi od 3-4 lat, ponieważ w tym wieku dzieci już dobrze rozumieją zadania postawione przed nimi.

Stymulacja móżdżku - koszt zajęć

  • Wstępna konsultacja, wywiad rodziców, omówienie terapii, opracowanie planu terapii
    60 min / 150 zł
  • Jedno zajęcie indywidualne
    50 min / 140 zł
  • Jedno zajęcie indywidualne w pakiecie od 10 zajęć
    50 min / 130 zł
  • Zastosowanie słuchawek SOUNDSORY
    +20 zł

Zrobić postęp w nauce – to proste!

Kurs stymulacji móżdżku pomoże Twojemu dziecku


Umów wizytę