Stymulacja móżdżku w Krakowie
Czym jest móżdżek i za co odpowiada?
Bardzo często rodzice mają wrażenie, że niezdarność, zaburzenia równowagi i koordynacji ruchów to raczej cechy dziecka, a nie problemy neurologiczne, ale te "cechy" są oznakami zaburzeń funkcjonowania pnia mózgu i móżdżka.
Często diagnozuje się je u dzieci z opóźnieniem w rozwoju mowy, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zaburzeniami zachowania i uwagi. Takie dzieci są bardzo impulsywne, mają trudności z koncentracją oraz cechuje je niezręczność podczas wykonywania czynności fizycznych.
Móżdżek to najszybciej działający mechanizm w mózgu, ponieważ zawiera 50% wszystkich neuronów. Dlatego tak szybko przetwarza wszelkie informacje pochodzące z innych części mózgu i wyznacza tempo pracy mózgu ogólnie.
Często móżdżek jest postrzegany jako struktura, która zapewnia równowagę i koordynację ciała, kontroluje ruchy dobrowolne i odruchowe, reguluje napięcie mięśniowe. Na przykład, otrzymując informacje o planowanym ruchu, móżdżek przygotowuje napięcie mięśni do wykonania tego ruchu, regulując prędkość, siłę, rytm i precyzję mięśni. W ten sposób zapewniane są wszystkie ruchy człowieka: aparatu artykulacyjnego podczas mówienia, oczu podczas czytania tekstu, palców podczas pisania itp.
Jednak w ciągu ostatnich dekad odkryto najważniejszą rolę móżdżka nie tylko w zapewnianiu ruchu, ale także w realizacji działalności psychicznej człowieka, w regulacji zachowania, emocji i uwagi, a także w rozwoju umiejętności intelektualnych. Niesprawne działanie móżdżka może negatywnie wpłynąć na różne sfery życia człowieka.
Dlaczego warto stymulować móżdżek?
Aby nasze ciało było silne, piękne i wytrzymałe, wykonujemy ćwiczenia gimnastyczne. Aby zapewnić naszemu mózgowi dobry tonus, również powinniśmy wykonywać gimnastykę. Umiejętności poznawcze i myślenia można poprawić poprzez wielokrotne i dobrze zorganizowane wykonywanie ćwiczeń równowagi.
Udowodniono, że ćwiczenia równowagi mogą znacząco wpłynąć na procesy planowania i wykonywania ruchów motorycznych, zwiększyć szybkość przetwarzania informacji, a także poprawić umiejętności mowy, pamięć, uwagę i koncentrację.
Stymulacja móżdżku rozwija równowagę, motorykę dużą i małą, pozwala ukształtować schemat ciała. Umiejętność kontrolowania swojej pozycji w przestrzeni jest podstawą do opanowania wszystkich rodzajów aktywności poznawczej.
Jak powstała metoda stymulacji móżdżku?
Program stymulacji móżdżku i sprzęt Balametrics zostały stworzone w USA w latach 60-tych przez doktora Franka Bilgou.
W tamtym czasie Bilgou pracował jako nauczyciel w szkole i zauważył, że dzieci, które podczas przerw trenują swoją równowagę i koordynację wzrokowo-motoryczną w grach, osiągają większe sukcesy w nauce.
Zauważony fakt skłonił pedagoga do opracowania systemu rozwoju móżdżku jako środka poprawiającego wyniki szkolne dzieci. Nauczyciel stworzył specjalne urządzenie - deskę do balansowania i wymyślił całą serię ćwiczeń na niej, pozwalających dzieciom rozwijać ich funkcje poznawcze.
W swojej pracy Frank Bilgou podkreślał znaczenie indywidualnego podejścia do każdego dziecka i skupiał uwagę na jego mocnych stronach i zainteresowaniach.
O tym, czym jest stymulacja móżdżku w koncepcji Bilgou, stało się znane nie tylko w USA, ale także w innych krajach. Obecnie metoda stymulacji móżdżku jest szeroko uznawana wśród dziecięcych neurologów, neuropsychologów i logopedów.
![Dziewczyna trzyma w rękach równoważnię podczas zajęć stymulacji móżdżku w Centrum Rozwoju Wzlot w Krakowie Dziewczyna trzyma w rękach równoważnię podczas zajęć stymulacji móżdżku w Centrum Rozwoju Wzlot w Krakowie](/web/image/2797-ba1f0188/M%C3%B3%C5%BCd%C5%BCkowa_stymulacja_Krak%C3%B3w.webp)
Jak przebiegają zajęcia stymulacji móżdżku?
Podstawą programu stymulacji móżdżku jest system ćwiczeń na desce balansowej. Jest ona umieszczona na dwóch półokrągłych podporach, które mogą zmieniać kąt nachylenia od 0° do 50°. W zależności od kąta nachylenia zmienia się poziom trudności ćwiczeń.
Stojąc na desce balansowej, dziecko wykonuje zadania instruktora, jednocześnie utrzymując równowagę. Dla każdego dziecka opracowywany jest indywidualny zestaw ćwiczeń, przypominający fascynującą i interesującą zabawę. Wszystkie ćwiczenia są wykonywane z wykorzystaniem dodatkowego sprzętu (piłek, woreczków sensorycznych, paska z kolorowym zonowaniem, tarczy z celami).
Na początku programu ćwiczenia są dość proste. Dziecko musi na przykład złapać piłkę, przekazać woreczek z jednej dłoni do drugiej, trafić piłką w cel, odbić piłkę paskiem z kolorowym zonowaniem. Zajęcia uzupełniane są ćwiczeniami na trampolinie, fitballu, ławce gimnastycznej.
Podczas zajęć instruktor stopniowo komplikuje treningi i uzupełnia proces o zadania logopedyczne (prosi o wymienienie słów na określoną literę) lub intelektualne (prosi o odliczanie od dwudziestu w dół, wymieniając tylko liczby parzyste). Dzięki temu, że angażowane są niemal wszystkie receptory, mózg „włącza się"!
Dla kogo są przydatne zajęcia stymulacji móżdżku?
Wskazaniami do przeprowadzenia zajęć stymulacji móżdżku są:
- Zaburzenia koordynacji ruchów
- Nieporadność motoryczna, niezdarność
- Zaburzenia pracy aparatu przedsionkowego
- Zaburzenia napięcia mięśniowego
- Zaburzenia postawy
- Zaburzenia uwagi, nadpobudliwość
- Problemy z nauką, pamięcią
- Niewyraźny charakter pisma
- Zaburzenia mowy i artykulacji
- Problemy z zachowaniem i samoregulacją
- Zajęcia są przydatne również dla zdrowych dzieci, sportowców
Stymulacja móżdżku znacznie zwiększa efektywność zajęć z psychologiem, logopedą. Dlatego zaleca się realizację programu w połączeniu z innymi terapiami.
Wyniki zajęć z wykorzystaniem zestawu do balansowania:
-
Doskonalenie interakcji międzypółkulowej
- Integracja systemów sensorycznych (wzrokowego, słuchowego, dotykowego, proprioceptywnego, równowagi)
- Poprawa koordynacji, zwinności ruchowej, motoryki małej i dużej
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-motorycznej
- Poprawa orientacji w czasie i przestrzeni
- Rozwój uwagi i koncentracji
- Poprawa samoregulacji i kontroli
- Poprawa pracy aparatu artykulacyjnego
- Rozwój mowy pisanej, umiejętności grafomotorycznych
- Optymalizacja umiejętności czytania
- Podniesienie ogólnego poziomu intelektualnego
- Zmiany osobowościowe (podniesienie samooceny, pewności siebie)
Aby zajęcia były skuteczne, zaleca się ich regularność 3-4 razy w tygodniu. Zajęcia stymulacji móżdżku przeprowadzamy z dziećmi od 3-4 lat, ponieważ w tym wieku dzieci już dobrze rozumieją zadania postawione przed nimi.
Stymulacja móżdżku - koszt zajęć
- Wstępna konsultacja, wywiad rodziców, omówienie terapii, opracowanie planu terapii
60 min / 150 zł - Jedno zajęcie indywidualne
50 min / 140 zł - Jedno zajęcie indywidualne
w pakiecie od 10 zajęć
50 min / 130 zł - Zastosowanie słuchawek
SOUNDSORY
+20 zł